humana – säkt eller organisation?


Fick ett önskemål om att skriva lite om min tid i Danmark hos Humana people to people. Så här kommer ett inlägg, det kommer dock bli ett ganska långt inlägg för jag har rätt mycket att berätta därför kommer jag dela in den i delar.

Del 1
Jag började fundera över att åka och jobba som volontärarbetare när jag var i Thailand och stötte på en liten flicka. Hon var så otroligt söt och inte alls speciellt blyg då hon kom och började dra i mina kläder, hennes mamma såg henne, blev arg, gick fram till flickan och gav henne en bitch slap. Tanken att åka till ett fattigt land för att hjälpa barn växte sig allt starkare och starkare. När jag kom tillbaka från Thailand började jag jobba med biståndsorganisationer för att försöka få in en fot i den världen. Jag sökte och kollade upp olika organisationer som hade volontärjobb, men det enda jag kunde hitta var organisationer som sökte volontärer med sjuksköterskeutbildning eller annan medicinsk utbildning. De som inte sökte utbildade personen ville att man skulle betala en enorm summa. Tyckte det kändes fult att behöva betala massa pengar för att åka till ett land, jobba gratis och hjälpa andra människor som har det svårt. Jag gick på volontärinformationer och hoppades att volontärresor skulle kunna hjälpa mig. Men de jobbade på det sättet att man åkte ner dit i bara några veckor. Och de första 3 veckorna skulle man bara resa runt och se landet, och sen skulle man jobba 2 veckor. Jag ville ju inte åka ner till ett land i Afrika för att resa, jag ville ju åka dit för att jobba och hjälpa människor. Så det var inget för mig.

Till slut kom jag i kontakt med Humana People to People. För er som inte känner till Humana kanske ni känner till Uff föreningen och Tvind-rörelsen. De insamlade pengarna från t.ex. klädbutiker gick direkt till ledaren Mogens Amdi Petersens privata konto. Uff var med i en stor skandal när det kom fram att de flesta pengarna gick till hans dyra lägenhet och de bytte därför namn till Tvindrörelsen, men skandalerna fortsatte, då bytte de namn till Humana people to people.

Min dåvarande chef från när jag jobbade med biståndsorganisationer varnade mig för att åka till Danmark och utbilda mig på deras så kallade Tvindskola och sa att det luktade ruttet. Jag tänkte att nu när de verkligen har hökögon över sig efter alla skandaler borde de vara de bästa och verkligen sköta sig. Jag och en svensk tjej som gick på Tvindskolan bokade möte och vi träffades i Stockholm över en fika. Hon berättade om organisationen och sa till mig att jag skulle läsa om alla skandaler och kolla upp om deras organisation och att de är väldigt öppna med vad som hänt samt att de redovisar alla deras inkomster och inte hymlar med något. Deras förtroende stärktes då för mig genom att de verkade så öppen med allt.


För er som är intresserade av att läsa mer om Humana och deras historia har jag tagit med två länkar där ni kan gå in och läsa (för att öppna länk i ny flik eller fönster högerklicka på länken).


Engelska


Det fanns två alternativ.
1. Antingen kunde man åka till London i 3 månader och jobba som klädinsamlare.
2. Eller så kunde man betala 5000:- (svensk valuta) för att åka direkt till Tvindskolan.
Jag valde det andra alternativet eftersom jag fortfarande jobbade och inte kunde dra hipp som happ som jag var tvungen att göra om jag skulle till London först.


Jag hamnade i ”Team February”.




Del 2 får ni följa med mig på resan till skolan i Lindersvold. 





Kommentera

