då var det dags för skola


Igår var det första dagen på skolan.

Höstens schema 🙂

Jag var inte nervös förrän jag plingade på skolans dörr. Då började jag känna hur det pirrade i magen. När jag blev insläpp och kom in till skolan var det helt tomt, förutom en man som satt i receptionen. Han var döv och jag kan inte så mycket teckenspråk. Men efter ett tag fick han mig att förstå att det inte var förrän 10 vi började, inte 9. Inte konstigt att det var helt tomt på skolan. Jag gick ut igen och satte mig på Espresso House och väntade till kl 10 medan jag läste min novell ”As if i am not there” skriven av en kroatisk författare vid namn Slavenka Drakulic´, som handlar om kriget i Bosnien.

När jag kom dit till 10 var det fullt i huset och vi blev instruerade att gå ner till samlingssalen. Där presenterade alla lärare sig och vi hade då tack och lov två tolkar. Efter att de hade haft presentation och upprop för både 1, 2, 3 och 4:or gick vi i första året till det stora klassrummet ”Nico”. 24 pers är vi i klassen, ska bli intressant att se hur alla utvecklas. 3 killar, brist med manliga tolkar så de lär väl ta alla våra jobb när de utbildat klart sig 😉
Första dagen fick vi mest information och schema, gick igenom regler, material, osv. Slutade 12 så det var en soft första dag. En tjej som var på samma antagningsprov som mig hade också kommit in och vi fann varandra på en gång. Haha och det roligaste är ju ändå att hon också bor där jag bor och går på samma gym som mig. Perfekt! 

Jag hade dessutom en jädrans tur med mitt SL kort. Har inte fått mitt CSN kort och vet inte ens om jag kommer få det eftersom CSN är under förhadling just nu och det är inte ens säkert att studenter kommer få studentförmåner via dem längre. Därför gick jag till ett SL Center för att se med dem om det räckte med ett intyg från skolan. Grejen var bara att det intyg jag hade var endast ett intyg för att jag hade blivit intagen till skolan. Men han var snäll och sa att han litade på mig när jag sa att jag var där idag (igår) så jag fick studentrabatt och ett tillfälligt ”CSN” kort av honom 😀

Imorse kom jag iaf i tid, prick i tid faktiskt, 8.30. Det första jag fick göra idag var att hämta ut blippar till dörrarna. Det var enkelt. Pelle i receptionen visste vad jag ville eftersom det var kö till blipparna så jag behövde bara bokstavera mitt namn. Sedan hade vi ett litet minimöte och klassen delades upp i två grupper, jag hamnade med läraren ”Grop” (grop är hennes persontecken, förklaring till det kommer senare). Det var rätt svårt att hänga med av vad ”Grop” sade eftersom vi inte hade någon tolk denna gång. Men duktig som hon är fick hon alla oss i gruppen tillslut att förstå vad hon sade. Det började med att vi fick en guidad tur med henne. Först tänkte jag ”hur ska det här gå?” Men det gick väldigt bra faktiskt, jag hängde med på det mesta och lärde mig nya tecken. När vi kom tillbaka till klassrummet skulle var och en i gruppen visa ett tecken som vi kom ihåg från rundan. Först kunde jag inte komma på så många tecken för att jag fick en sådan där typisk black out som ni vet man kan får när man ska tänka under press. Så innan det var min tur satt jag där och försökte tänka ut ett tecken vi lärt oss. Det första och enklaste tecknet jag kunde komma på tills det blev min tur, ”WC” blev det. Det lättaste ordet bland alla tecken i teckenspråket. Så typiskt. Sen blev det en runda till, och då fick jag ju verkligen större press på mig. ”Jahopp och vilket tecken ska jag komma på denna gång då som ingen annan redan tagit?” tänkte jag. Och så klart kunde jag bara komma på ytterligare ett simpelt tecken, nämligen ”utskrift”, utskrift från en skrivare alltså. Det är ju bara att teckna med ena flatan upp medan man drar den andra flatan (även den vänd upp) längst den liggande flatan mot fingertopparna.

Vet ni föresten hur dem i det gamla grekiska dödade de flesta barn eller ännu värre öde, de sattes ut i skogen för att antingen ätas upp av djuren i skogen eller svälta ihjäl. Och under 1500-talet ansågs det totalt meningslös att ens undervisa döva eftersom tal och hörsel gemensamt uppstod i hjärnan, så alltså en skada på antingen hörseln eller talet var då en skada på det andra och var därför ingen mening att ens försöka undervisa döva. Så de döva ansågs därför vara omyndiga, vilket innebar att de inte ens fick gifta sig, inte äga några ägor, de fick inte ens skriva ett testamente. De ansågs vara barn, bara för att de inte kunde höra och därför inte tala. ?

När vi skulle lösa ut kaffekort visste jag hur man tecknar kaffekort efter rundan i huset 🙂 Sista lektionen för idag bestod av att dela oss upp i grupper med 4, 5 st för att sedan göra en poängtävling. De ställde en fråga t.ex. hur många har glasögon? då räknade man hur många i gruppen som hade glasögon och sen skrev lärarna ner det på tavlan. Gruppen som sedan hade flest poäng vann, vår grupp vann tyvärr inte men vi kom tvåa 🙂

På tisdag har vi friskvård sista timmarna på skolan så jag och ”Fyrverkeri” (persontecken till tjejen som bor där jag bor) hade tänkt dra till Högis för att träna men så blev det så ont om tid för jag var tvungen att kila hem först för att byta till träningskläder, då skulle jag bara hinna träna en riktig kortis innan jag skulle dra till körskolan. Men förhoppningsvis kommer vi träna tillsammans efter skolan när vi ändå bor på samma ställe.

På måndag åker vi på kick off till Väddö för tre dagar. Det ska bli riktigt spännande att se vad de hittar på, och förhoppningsvis kommer jag lära känna fler i klassen.

Vi får se vad för tecken jag lär mig imorn, då kommer vi ha tolk iaf halva dagen. Och på torsdag ska vi ha lektion med ”Stora G” som är både döv och blind. Det kommer blir det mest intressanta.

Kommentera

