kick Off i Väddö


Vi åkte till Väddö för Kick Off med skolan, måndag till onsdag. Tur att vi hade tur med vädret eftersom vi var ute rätt mycket. Jag och dessa två filurer delade hus första natten, andra natten hade vi oturen att två tjejer med barn skulle sova i vårt hus också. Trodde det skulle bli besvärligt och att vi skulle vakna upp mitt i natten av skrikande barn men det gick bra ändå 😀

Första kvällen tittade vi på en film om Helen Keller. Hon var född 1880 som en fullt frisk flicka, men när hon var 19 månader gammal drabbades hon av en febersjukdom och minste både hörsel och syn. Hennes familj visste inte hur de skulle handskas med detta och hur de skulle uppfostra henne. Frustrationen över att hon inte kunde förstå någon och ingen kunde förstå henne gjorde henne till ett monster. Hade det inte varit för att familjen anlitade Anne Sullivan som själv hade problem med ögonen och kunde teckenspråk lyckades tillslut tämja Helen och lära henne teckenspråket genom att låta Helen känna på saker och sedan bokstavera dem i hennes hand. Hon blev den första dövblinda akademikern som tog examen och skrev 12 böcker samt ett antal artiklar. Helen blev 88 år gammal. Och hade hon inte haft turen att födas i en rik familj hade det nog inte alls gått lika bra för henne.
Synd bara att ljudet inte funkade när vi skulle se filmen så vi fick titta på den med text. Sen var det så klart några i klassen som tyckte att det var roligt att göra massa ljudeffekter ist. Tyckte också att det var roligt men bara den första minuten sen ville jag se filmen och koncentrera mig på den. Tog ett tag innan alla tystnade, men de skulle hela tiden prata, viska och skratta. Lite irriterande. Hoppas att vi kommer få se filmen igen på skolan med ljud som läraren sa. Eller den andra filmen som vi egentligen skulle se men som inte funkade alls.
.
På tisdagen när 2:orna och 3:orna kom skulle vi göra en äventyrsbana och delades upp i olika smågrupper. Fanns olika hinder och detta är den ena. Vi skulle få prova på hur det var att vara blind, synskadad, hörselskadad och att inte ha en arm. Jag var synskadad (fick glasögon med halvt synfält på båda ögonen och suddigt) och skulle leda en tjej som var blind. Var inte så lätt eftersom glasögonen döljde halva synfältet så biland såg jag henne inte alls. Vi skulle klättra över stockar och klättra på rep. Det var det roligaste hindret och det gick väldigt bra. Vi fick till en bra taktik så hon ställde hennes fot på min som jag flyttade så hon kände var nästa stock fanns.

Lite pausfika i skogen från äventyrsbanan.
Synd att hela ramasan inte hann komma med.
Sista dagen hade vi 6 kamp och även då delades vi in i grupper. Jag hamnade i grupp 6. Sen fick vi poäng. Poäng från de olika stationerna så klart men även för de som hade det fyndigaste gruppnamnet, mest laganda osv. Våran grupp hette ”Munter gökarna” vi kunde inte komma på tecknet för fågeln gök så det fick bli göka som tecken + rna. Vissa lärare tyckte det var roligt medan andra säkert gav oss minuspoäng för det. Den värsta stationen var norsk fylla då man skulle springa fram till en pinne sätta pannan på den ena änden och i marken med den andra och sen snurra runt 10 varv för att sedan springa tillbaka. Tror någon spydde i toan efter den stationen och sen hade vi en kvinna i våran grupp som nästan spydde medan hon snurrade så hon
behövde bara göra 8 varv. För mig gick det jättebra, tror dock att man tror att det går fortare än vad det faktiskt gör. Mådde rätta illa efter och hade lite svårt att hålla balansen. Sen var det stationer där man skulle stå hela gruppen på en utvikt tidning i 5 sek klarade man det skulle man vika ihop tidingen en gång och sedan skulle alla stå på den 5 sek. Vi klarade tyvärr bara första gången och fick därför bara 1 poäng på den stationen. Sen skulle man flytta äpple från haka till haka och massa annat skoj. På måndag får vi veta vilket lag som vann.
 
Medan vi väntade på att bussen skulle komma och vi få åka hem passade vi på att spela ”Rita och Gissa”. Jag var med våran lärare ”GoMorron” (han har det persontecknet för att han alltid säger god morgon till alla varje morgon) det var rätt svårt att gissa vad han ritade under tidspress eftersom han inte kunde se mig gissa samtidigt som han ritade och det var svårt att gissa på teckenspråk eftersom jag inte kan alla tecken. Ja det resulterade ju i att vi förlorade. Men det var roligt iaf och det var en väldigt bra träning.
Sista väntan innan bussen skulle komma. Så klart började det störtregna precis när vi gick ut för att vänta på bussen. Och bussen var så klart lite försenad. Tur att jag hade mitt paraply med mig iaf så jag slapp bli helt dyngsur. Men det kunde ha varit värre, vi hade ju som sagt tur att det inte regnade så mycket under hela vistelsen.
Kommentera

