oh, afrikanskt


Nya veckodagen började med härlig sovmorgon till 9.30, sen hade vi lite info med ”GoMorron”  och ”Headset” om First Class (skolor använder det för att maila interninfo till elever och lärare). Efter det var det dags för FORUM som vi har varje måndag förmiddag. Idag var det prisutdelning från 6-kampen på Väddö och vårt lag vann nada 😦 Fast priserna var bara någon enstaka choklad men det är äran det handlar om 😉 Sendan visade ena läraren en film från Dövkongressen hon var på i SyndAfrika, vilket var väldigt intressant. Först och främast en som talar ett lands teckenspråk och så en tolk som tolkar till talande engelska på det, plus tolkar som tolkar från engelska rösten till deras lands teckenspråk så att alla döva från alla länder kan förstå. Kanske låter kompliserat, tänkt då på alla tolkar som behövdes från massa länder till det där. Måste verkligen varit en välplanerad kongress.

Efter lunchen var det meningen att vi skulle ha ”Blyg” och ”Gropen” men ”Blyg” var sjuk och ”Gropen” hade ett viktigt ärende så vi fick uppgiften att träna bokstavering ist. Det var meningen att vi skullde dela in oss i 3 grupper och öva men av någon anledning slutade det med att vi var hela klassen och övade tillsammans, det var väldigt roligt. ”Lejon” en tjej från klassen, tog på sig att var lärare och skrev upp alla ord vi kom på att bokstavera på tavlan. Sen byttes vi av och ”Bebis” tog på sig att vara lärare ist. Hoppas bara vi kommer fortsätta vara så här flitiga tillsammans på ”egen pluggtid” efter en längre tid på skolan.

Efter skolan…

…gick jag och S. (tills hon får ett persontecken) till ett café och fortsatte plugga att bokstavera. Vi hade egentligen tänkt att plugga svenska men det var roligare att öva teckenspråk. Vi har egentligen inte svenka förrän efter julen men det var några förra ettor som hade satt upp lappar på skolan att de sålde deras svenskaböcker billigare än nya, så jag hoppade på det och köpte alla svenskaböcker vi kommer behöva sen. Då kan jag börja plugga svenska redan nu och få ett försprång sen när vi börjar plugga det. Kan behöva all extratid jag kan få när det gäller svenska 😉
När klockan närmade sig sex…

…åkte jag för att träna afrikansk dans i Åkeshov på Stockhom stads idrottshall med min vän Ann. Trodde vi skulle ha bästa Kärstin som instruktör men ist var det en dålig vikarie. Tycker inte hon är så bra på att peppa och ganska tråkig faktiskt och allvarlig minst sagt, medan Kärstin ger gärnet, får alla att förstå stegen, peppar glatt och är avslappnad. Mycker mer känsla i vad hon gör helt enkelt, hon har roligt. Men nästa vecka är hon tillbaka och hon kommer få mig att träna andan ur mig.

Nu sitter jag här hemma i den nya lägenheten, dricker lite rödvin, slappnar av, lyssnar på den härliga musiken Peter och hans vänner spelar och sjunger som bakgrundsmusik när jag skriver och njuter av hur härligt mitt liv känns just nu 😀
Livet är underbart!
4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. konferens-Linn :)
    Sep 06, 2011 @ 14:33:45

    Härligt inlägg. I'm happy for you!

    Svara

  2. Ann Lilius
    Sep 06, 2011 @ 06:07:29

    Låter som en härlig måndag, nästa vecka när Kärstin är på plats blir den ännu bättre!/ Ann

    Svara

Kommentera

