tiden flög iväg


Den här lappen hängde på badrummet i skolan. Tänkte dela med mig av de orden för jag tycker det är viktigt att sprida information om teckenspråket och om hur det är att vara döv. Vad man ska tänka på när man träffar en döv osv.imageFörra torsdagen var vi på studiebesök med våran dövblinda lärare ”LångG” hos DBA (dövblindas aktiviteter) där fick vi lite mer information om dövblinda och att de kan göra aktiviteter som alla andra bara de får lite hjälp på vägen. Hon berättade även att denna förening är en länk ut i samhället för många dövblinda som inte har någon familj och bara sitter hemma. Många av dem har inte ens hört talas om kaffe latte. Vi fick en bok Inte som alla andra där det står mer om vad det innebär att ha sjukdomen RP som orsakar synskador. Sen fick vi även öronpluggar och svarta pappglasögon med två små titthål så att man fick prova på hur det var att vara både hörselskadad och synskadad.

Jag har även läst klart Svenska Skrivregler nu.

Som jag sa tidigare har vi inte svenska förrän efter jul men jag har bestämt att börja redan nu.Har läst på tunnelbana och buss efter skolan.Och jag tyckte förvånande att det var väldigt intressant. Byggnaden av meningar, när man ska använda punker osv. Även vilka ord som är sammansatta och inte, förkortningar osv. Nu ska jag nog ta och börja läsa Bygg upp ert ordförråd men det kommer ta längre tid för i den boken är det en massa övningar som man ska göra.

image

Igår köpte jag en giraff för 25 kr på Jysk när vi skulle köpa nya kuddar och påslakan. Tyckte den skulle passa bra där på fönstret bredvid korpen.

Den här veckan har gått så otroligt fort. Har inte hänt så speciellt mycket men ändå har tiden rasat. I fredags hade vi lekton med ”Polisong” då vi skulle stå och prata om vad som helst inför varandra i ca 3 min för att sedan kommentera hur vi stod, använde rösten och om det var något typiskt vi gjorde när vi pratade. Bara för att bli medvetna om hur vi använder kroppen och talet när vi pratar inför folk. Jag rör väldigt mycket på mina ben och vickar väldigt mycket på mina fötter. Vilket jag måste träna bort.

imageFredagskvällen blev det en massa mys på balkongen med kvällssol. Vin, cigg, gott sällskap och god mat. Blev dock ingen utekväll eftersom pojken min brutit revbenet efter att ha blivit puttad i vattnet i Slussen när han gick emellan ett bråk, så jag stannade hemma med honom.

image

Jag har dessutom köpt en ny mobil, ”Hklocka” sålde hennes gamla android mobil så jag köpte den av henne i fredags. Eftersom jag inte haft någon funky telefon tidigare är jag mycket nöjd med den. Såg hennes Iphone 4 och gillade inte den lika mycket. Tycker den är för fyrkantig så denna är perfekt för mig. Är rätt roligt att kunna koppla upp på nätet när jag vill och hålla mig mer uppdaterad om vad som händer i samhället. Största anledningen till att jag skaffade den är så klart så att jag kan hålla mig mer uppdaterad på bloggen 😉

Kommentera

