ledsagare


Idag började skolan med att öva handledning med ”GLång” vi gick runt i skolan och han berätta vilka signaler som betyder vad. Hur man ska röra armen så han vet om det kommer en tröskel, trappa eller andra hinder. Även att man ska lägga hans hand på trappräcket om det finns och byta sida. Sen om det kommer en dörr eller smalare gång ska man böja armen bakom ryggen så han kan hålla i armen när han går bakom. Först när han berätta för mig tänkte jag att det kan väl inte vara så svårt men sen när vi väl gick runt gällde det ju att komma ihåg allt samtidigt som man måste vara uppmärksam på omgivningen. Ibland glömde jag signalera tröskel men efter ett tag gick det jättebra och jag vägledde honom ner för trappan till bottenvåningen, sen tog vi hiss upp men det tog en stund för mig att fatta att han mena att jag skulle slå in en kod och att det inte var vilken våning vi skulle till.
Sedan hade vi föreläsning med en döv författare som skrivit en bok om Manilla skolan. För er som inte känner till den skolan är det en skola i Stockholm för döva som ligger på Djurgården. I boken får man läsa om både hennes perspektiv och en lärares perspektiv. Hon gick i skolan på den tiden då oralismen gällde. Teckenspråk var förbjudet och barnen fick stora hörlurar med slinga som förstärkte lärarens röst i hopp om att de stendöva eleverna skulle lära sig höra. De fick lära sig att uttala ord men vad orden betydde var mindre viktigt. Huvudsaken att de kunde uttala ord. Skulle kunna berätta hur mycket som helst om det.

Efter föreläsningen och lunchen hade vi seminarium i små grupper med var sin lärare. Jag hamnade i gruppen med läraren ”GodMorgon” vilket var riktigt roligt. Tycker dock att det är jobbigt att en i klassen aldrig anpassar sig till oss andra. Om vi har om diskussion som idag så vänds all uppmärksamhet till läraren och vi andra försvinner från diskussionen och förstår inget då kroppen oftast är vänd mot läraren. Säger man till blir det sur och irriterad min tillbaka. Och av någon anledning hamnar jag ofta i samma grupp som den personen.

Igår åkte jag tunnelbana med ”GLång” men jag återkommer om det imorn för nu är jag trött och ska sova.

Sista dagen imorn sen jullov!

Kommentera

