adventsmys


Idag har vi haft adventsmys med ”Nyfikens” bror, brorsdotter och brors flickvän. Riktigt mysigt var de. Först var dem fyra och badade i Högdalens badhus medan jag var hemma och passade på att baka. ”Nyfiken” kom hem tidigare för att börja laga lunchen. Min deg skulle jäsa en timme så jag följde med honom till affären, passade på att köpa glögg som jag kunde bjuda på. När vi kom tillbaka dammsög jag och städade lite innan degen blev klar. Sen delade jag på degen i tre delar och började kavla ut den första. Jag bakade ”lussebullar” men på ett annat vis. Jag gjorde saffransdeg som till lussebullar men sen gjorde jag dem som kanelbullar fast jag hade mandelmassa blandat med smör och sen strösocker som fyllning ist för smör, kanel och socker som det brukar vara. Anledningen till att jag gjorde dem så här ist är för att jag tycker att vanliga lussebullar lätt blir torra och så är det inte alla som gillar russin. Mandelmassan gör att de får en speciell kick från tråkigt med bara massa deg till smarriga saftiga bullar. Jag blandade dessutom mandelmassan med smör för att få massan lenare och smidigare så det blir jämt och inte klumpigt.

När det ringde på dörren, gästerna klätt av sig sina blöta utekläder och kom in till vardagsrummet där den klädda julgranen står och adventstaken i fönstret serverade vi dem glögg med vårrullar som förrätt och spelade lite bowling på Wii:t. Vi hade jättemysigt. ”Nyfiken” gjorde ordning maten och det dröjde inte länge innan det var dags att sätta sig ner vid det dukade köksbordet. Kycklinggryta med ris blev det. Fast den var lite för stark till lilla E. så hon fick kycklingkorv till riset ist. Efter den goda maten flyttade vi oss tillbaka till vardagsrummet där jag serverade kaffe, té och mina ”lussebullar” som alla tyckte var jättegoda. Tack och love 🙂
Vi fortsatte spela lite mer bowling och umgås innan det blev dags för dem att åka hem. En riktigt mysig och fin fjärde advent blev det och nu längtar jag till julen då vi alla fyra ska fira jul tillsammans. Fast synd att lilla E. inte kan vara med oss då hon åker upp till Östersund med sin mamma för att fira med hennes mormor. Sen ska en av”Nyfikens” vän fira jul med oss som är från Nya Zeeland så han inte behöver vara ensam under julen. ”Nyfiken” kommer förhoppningsvis göra hans supergoda kalkon han gjorde två jular sen, men vi kommer inte fira den 24:e som vi gör här i Sverige utan vi firar den 25:e som de gör i Australien där han är ifrån. Jag föredrar faktiskt älv fira den 25:e, känns mycket lugnare den dagen på något sätt.

En bild på mina ”lussebullar”

image

Julklappar under granen finns det redan också. Både från ”Nyfiken” och mor 😀

image

Kommentera

