fattigdom bland barn ökar i Sverige


Klicka på bilden för att gå till artikel på Rädda Barnens hemsida

För er som varit uppmärksamma och följt nyheterna, tittat på reklam osv kan inte ha undgått att det pratas mycket om att det bara blir fler och fler fattiga barn i Sverige.
Jag tycker att det är ett väldigt viktigt ämne att uppmärksamma och därför vill jag prata lite om det här och hoppas att en diskussion kan skapas.

Tyvärr är jag inte alls förvånad över att detta har blivit ett sådant problem i Sverige med tanke på hur åldern på dem som skaffar barn har sjunkit. Många av dem har varken gått ut högstadiet/gymnasiet eller har någon stadig ekonomi. Det är sällan att förhållandet i den åldern håller om det ens fanns en pappa med i bilden från början. Och även om pappan vill ställa upp är det inte säkert att han har ekonomin till det heller då även han oftast är väldigt ung. Men nu ska vi inte bara skylla på alla de unga mödrar som lever minimum av socialen eller får hjälp av deras föräldrar. För det finns ju även vuxna människor som borde ha planerat lite bättre innan de bestämmer sig för att ens försöka skaffa barn.

Nu kom ju min graviditet själv väldigt hastigt. Det var ingen oplanerad graviditet utan vi bestämde oss att nu är det dags att börja försöka. Jag gick fortfarande i skolan men min sambo jobbade/jobbar heltid och har en fastanställning. Det gick ju mycket fortare än väntat med att bli gravid. Vi trodde det iaf skulle ta mellan 3 månader till 1 år. Men ist tog det knappt 3 veckor. Men till skillnad från många som skaffar barn när de går i skolan hade jag en säkerhet. Jag hade en fastanställning att gå tillbaka till då jag bara hade studieuppehåll. Nu är jag t.o.m fastanställt med en heltidstjänst på ett annat företag med bättre lön, jag kommer få 80% av min lön när jag är mammaledig och ha det bra ställt.
Det finns ju andra par där båda är arbetslösa och inte ens vill ha något jobb utan lever på a-kassa och måste vrida och vända på varenda slant. Klart att barnet får det minimala, eller par som ändå har planerat och försökt få barn i över 3 år men ändå inte har sparat ihop pengar, där ena pluggar och därför endast kommer få max 180kr per dag under mammaledigheten. När de knappt får det att gå ihop med den enas lön och den andres CSN lån men ändå har valt att inte spara ihop några pengar inför barnet, inte ordna med något jobb. Inget ansvar alls för det nya livet.

Sen finns det ju massor av andra orsaker som bidrar till att det blir så många fattiga barn i landet.
Så inte konstigt att det finns så många fattiga barn i Sverige och att det bara blir fler av dem.

Att vara ifrån jobbmarknaden utan att ha barn är svårt bara det att ta sig tillbaka in igen, att dessutom ha ett barn hemma gör det ännu svårare då många undviker att anställa personer med barn.

Sveriges lagar borde ändras. Hur och till vad är svårt då mänskliga rättigheter finns och man kan inte tvinga en människa till att göra abort. Tycker att det är så hemskt att det finns par som skulle bli fantastiska föräldrar men som inte kan få barn utan måste genomgå mängder av olika intervjuer och tester, måste ha det perfekta hemmet och det perfekta jobbet. Det ska dra in mycket med pengar men inte så att jobbet tar över familjelivet. Dem utsätts för hård press för att få adoptera ett barn medan en 16åring kan bli på tjocken och får behålla barnet fast hon inte har någon stabilitet. Och om det ska vara så hårt för dem som vill adoptera borde det vara lika hårt för dem som vill göra IVF. Dem borde också genomgå alla psykiska tester och få hemmet granskat precis som dem som vill adoptera.

Jag blir så irriterad på alla egoistiska människor som bara skaffar barn bara därför att. Bara för att de känner att något fattas i deras liv och att det något dem verkligen vill ha utan att tänka på barnets bästa. Kan man inte ens sluta röka när man är gravid och haft tre år på sig att sluta. Tycker jag absolut att man inte är mogen. Det finns ju dem som skaffar barn som har en jättebra och stadig ekonomi men som inte är lämpade som föräldrar, så bara för att man har pengar innebär ju inte det att man ska skaffa barn. Jag har jobbat mycket med barn, både som simlärare och barnvakt. Jag har läst om barns utveckling och tittat på program om uppfostring. Att jobba som barnvakt här även gett mig insyn på bra och dåliga metoder. Och eftersom jag jobbat hos olika familjer har jag fått en stor blandning av olika sätt. Därför anser jag mig vara en lämplig förälder. Jag har även fått höra av barnens föräldrar och vänner att jag kommer bli en jättebra mamma 😀

Det här betyder så klart inte att jag kommer bli den perfekta mamman med den perfekta pappan. Alla människor har brister och gör fel. Men jag tror att den största nyckeln till en bra förälder är att våga inse sina fel, vilja förbättra, vara öppen för olika metoder och att vara insiktsfull.

Kommentera

