aldrig tar det slut


image

Att packa och packa upp tar aldrig slut. Vi har iaf bestämt att inte packa upp allt utan endast det mest nödvändiga så att vi slipper packa ner så mycket sen när vi flyttar igen. Jag har inget emot att bo där men kräsna ”Nyfiken”tycker att köket är för litet, hyran är för hög, lägenheten är dåligt planerat, golven är ojämna, listerna är inte raka, hål i vägg och tack, sladdar och rör överallt ja allt är dåligt byggt helt enkelt. Så han har redan börjat leta efter något nytt. Själv tycker jag att vi stannar här tills vi får ett förstahandskontrakt via bostadsförmedlingen medan han vill flytta innan bebisen kommer. Urk inom två månader. ORKA! Jag som inte ens har varken ork eller lust att packa upp och dona i lägenheten just nu. Detta måste ha varit den värsta flytten av dem alla, så långdragen och sen har den så klart varit jobbigare eftersom jag är gravid i åttonde månaden.

 

Graviditetsmånad 8
v29-32

Vecka 32
Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

”Nyfiken” vaknade upp tidigt i morse av att någon sparkade honom i ryggen. Han satte handen mellan min mage och hans rygg och kände sparkarna ”Cassandra don’t like that you press against me, turn around so I can hug you instead”, vände på mig men tro inte att hon slutade sparka för det 🙂

SHIT! Nästa vecka går jag in i månad 9, känns helt galet. Magen min är inte speciellt stor alls och jag känner mig inte heller vidare tung. Hahaha det har satt sig på rumpa, lår och rygg ist, blir nog till att promenera en hel del och träna när bebisen är född. Ska försöka hitta någon att träna med så jag blir motiverad och inte bara kör hårt första två veckorna för att sedan ge upp. Än så länge har jag haft en väldigt lätt graviditet så det har varit riktigt skönt, får hoppas att det håller i sig sista månaden också.

 

Nu har jag fått beställning på babykläder jag ska sticka. Ska bara vänta på pengar så jag kan köpa garn och sen sätter jag igång, ska bli jätteroligt att få sticka på beställning 🙂
En onepiece, kofta, mössa och gosedjur ska jag göra, hoppas hon blir nöjd bara och att kläderna passar. Blir dem lite förstora kanske det inte gör så mycket men om de blir för små blir det jobbigare.

Äntligen är det snart helg, imorn ska jag sova riktigt länge. Känner att jag blir tröttare och tröttare så det ska bli skönt. Speciellt efter denna mardrömsvecka med flytten.

Kommentera

