från svärd till dryck


image

Precis det stämmer 😀

I lördags den 25/8 kl. 16.45 stod jag och ”Nyfiken” framför en vigselförrättare i Stadshusets torn med ett varsitt vittne och ingick i äktenskap. Inget bröllop ingen ceremoni utan endast en vigsel för att vår lilla familj ska kunna ha samma efternamn. Skrev tidigare att jag hatar Sveriges namnlag, det var för att jag inte fick byta till min nu mans efternamn om vi inte var gifta. Så ja, därför gifte vi oss. Så glad att vi hann få tid i Stadshuset innan bebisen kom. Nu håller vi tummarna att namnändringen ändras innan hon kommer också så vi slipper krånglet med att anmäla att hon ska ha hans efternamn och inte mitt ”gamla”.
image

Varken min eller mannens familj visste om detta så det kom nog lite som en överraskning för dem när jag plötsligt ändrat min status och efternamn.

Det var en kort ceremoni på ca 3 minuter, inga ringar utbyttes utan endast ett JA till att ingå i äktenskapet och vigselförrättarens ord och ingen bröllopsbukett hölls i min hand. Vi ville ha det så lite bröllop som möjligt, får se om det kanske blir ett riktigt bröllop något i framtiden, men just nu var det endast så att jag skulle få samma namn som min blivande dotter och älskade karl.
Känslan att stå där framme och höra prästen säga ”Härmed förklarar jag er man och hustru, du kan nu kyssa bruden” var riktigt häftig, lycka och kärlek spreds i kroppen för jag blev ju trots allt fru Beveridge, mer än bara ett namnbyte. Jag är nu en fruga och jag har nu en man. Snart kommer vår lilla dotter och vi blir en egen liten familj på tre familjemedlemmar ❤
Fru och mor med bara några veckor emellan. Jag känner att jag behöver inte ha något stort bröllop, den här lilla ceremonin räckte för mig och det var faktiskt skönt att slippa allt ståhej, att få ha vår lilla intima kärlek tillsammans utan en massa blickar riktade mot en.
image

Perfekta vädret hade vi också, både fredag och söndag regnade det men just på lördag när vi gifte oss var det sol hela dagen. Efter vigseln tog vi lite foton ute på Stadshusets gård med vattnet som bakgrund och efter det gick vi och våra två vittnen till Debaser i Slussen för att fira mitt namnbyte. Det var inte många som kände till denna vigsel men efter spreds det som vinden bland alla australienska vänner så vips sa det var det ett helt gäng som dök upp för att fira med oss. Det blir drinkar och skumpa kvällen lång, ja för mig blev det så klart alkoholfritt 🙂

Vet Ann att det blev bilden där du blunda men den andra såg både jag och Peter bedrövlig ut på så oddsen var emot dig. Men jag ska fixa bilden och sen ändra.

Och lagom till att vi skulle åka hem för att fortsätta firandet bara vi två sköts det fyrverkerier precis där vi var så vi stod vid kajen och nöjt av lycka, kärlek och den ljuvliga kvällen.

Så ja, det var min lilla berättelse om hur jag blir fru Beveridge från fröken Svärd.

 

(fler bilder kommer dyka upp när jag fått dem från båda vittnena som fotade)

Kommentera

