förlossningsdags


Igår kväll gick slemproppen. Jag hade ingen aning om vad det var så jag ringde förlossningsavdelningen på Huddinge sjukhus och hon förklarade att det var slemproppen som gått. Det är en slemhinna som ligger i vaginan för att skydda bebisen. Blev ju rätt orolig då det var en massa blod också men hon sa att det var fullt normalt och att det kunde vara dags för förlossning antingen under natten eller om en hel vecka. Jag hade ju inga värkar så kändes som att det skulle dröja lite. Men senare mot kvällen började det värka lite så jag ringde hem mannen. Värkarna blev allt mer och mer smärtsamma men visste ju att det inte var någon mening att åka in då det var allt för långt emellan värkarna så tog två alvedon och försökte sova. Mot morgonkvisten började värkarna dock bli mer intensiv och oftare. Laddade ner en app så jag kunde ha koll på intervallen. När klockan var ungefär halv sju kände vi att det var dags att ringa till förlossningen och säga att det nu var mellan 4-5 min mellan värkarna och att jag hade ruskigt ont. De sa att vi kunde åka in. Jag hade packat bebisväskan tidigare under kvällen så det var klart. Maken gjorde i ordning några mackor och hämtade bilen. På vägen tid tänkte jag att det kanske var för tidigt ändå men nu hade vi ju redan åkt iväg och dem var redo för vår ankomst.

Visade sig att jag var 3 cm öppen och värkarna kom allt tätare.

image

Oj vilka värkar måste jag säga. Trodde inte jag skulle överleva. Tillslut fick vi byta rum och då fick jag lustgas men kände inte att det hjälpte speciellt mycket. Värkarna var fruktansvärda, jag skrek och grät på samma gång. Tack och lov kunde jag få ryggmärgsbedövning trots operationen. Jag försvann in i en dimma av ljud från apparater och röster. Precis som i filmer när smärtan blir för påtalig och de lägger på effekter för att man ska förstå hur smärtsamt det är.

Nu har bedövningen börjat funka så nu kan jag njuta lite och inte ha så ont. Känner fortfarande trycket där nere när värkarna kommer men det är inget jämfört med hur ont det gjorde förut. Så nu är det bara att vänta tills jag har öppnat mig till tio cm. Eller sticka håll för att få igång allt.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Sofia
    Okt 01, 2012 @ 11:25:42

    Åh ska bli så spännande att se bilder. Har följt din blogg ett ganska bra tag nu, så det känns nästan som att man är delaktig i det hela! haha 😉 Har ni kommit hem från BB? Väntar med spänning på ditt nästa inlägg 🙂

    Kram

    Svara

  2. Denice
    Sep 28, 2012 @ 14:48:36

    MEN JÄKLAR ANAMMA CELINA!!! Här kommer skit mycket styrka!! *PANGBOOM!*
    Sänder även alla mina tankar till er! Hoppas att allt går bra!
    Dom där jävla värkarna alltså! Men bra att du fått ryggmärgsbedövningen! 😀
    Nu är det värsta över, i promise!! Bara att klämma ut tjejen nu men det gör inte lika ont ;D Wiiie vill höra allt sen när tiden finns!
    Åååååååh ❤ ❤ ❤ Kram på dig!

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Okt 01, 2012 @ 08:49:22

      Ja dessa värkar alltså. Riktigt jobbiga men nu är det över och jag skulle lätt göra om det 🙂

      Men guh så hon vill amma hela tiden. Var femte minut. Var Pontus också så första dagarna?

      Ska lägga upp ett inlägg och berätta allt så fort jag får mer tid och energi.

      Kram

      Svara

      • Sofia
        Okt 01, 2012 @ 08:58:21

        Grattis!!!!!! Åh vad kul att hon är ute! Ska bli kul att läsa om allt sen när du orkar.

        Ammar hon mycket pga att hon grinar mycket? Tänkte att hon kanske har lite ont i magen/kolik. Det jätte vanligt i början. Min systers dotter hade det och hon grinade ständigt och ville äta. Kan tröst dig med att det går isf över 🙂

      • Klok utan Brillor
        Okt 01, 2012 @ 09:18:51

        tack. Ska lägga upp lite bilder senare.

        Hon sticker ut tungan och suger i luften sen för hon dit handen och börjar suga. När hon upptäcker att det inte kommer något börjar hon grina. Barnmorskorna sa att de tre första dagarna svälter bebisarna för att det tar ett tag för mjölken att bli tjock och riklig, och så kommer det bara lite mjölk nu i början.

        Kram

Kommentera

