hämska tjuv


I måndags hände något tråkigt när jag, Cassandra och min vän Ann gick till affären för att köpa lite mat inför middagen. När det är min tur att betala strular så klart kassan så hjälp måste tillropas. Barnvagnen stod mellan mig och Ann och där hängade min skötväska där jag dumt nog lägger mobilen i sidofickan. En skumm kille stod i kön kassan bredvid. Både jag och Ann tittade på honom och tänkte lika dant, han såg skumm och väldigt nervös ut. Jag tänkte inte så mycket mer på det än att han förmodligen var en nervös pundare. Alla var uppslukna i att fixa kassamaskinen, jag såg i ögonvrån hur han ”knyter skorna” jag borde ha fattat men gjorde så klart inte det. Plötsligt lämnade han kön och butiken, när han gått ut knackade kvinnan som stod bakom Ann på hennes rygg och sa lite försiktigt ”jag tror han tog din mobil” så fort jag hörde det sprang jag ut fort som tusan ut ur butiken, kom ut på torget och såg hur han lunkade över torget mot parkeringen, han tittade bakåt och såt att jag kom utspringandes och började springa, jag ropade allt jag kunde till alla att stoppa honom men ingen reagerade. Inte ens de stora männen som fanns där lyfte ett finger.

Jag jagade honom över parkeringen och ropade efter honom, han tittade bak på mig och skrattade hånande åt mig innan han sedan sprang runt hörnet och jag tappade bort honom.

Då började folk reagera och ville hjälpa, låna ut deras mobilen så jag kunde ringa polisen, sa att de skulle hålla utkik då de visste hur han såg ut.

Det var väl dömt att hända då jag är så korkad som lägger mobilen så syndlig i sidofacket, att det ens funkade i 9 månader var väl ren tur. Men det är inte själva förlusten av mobilen som känns jobbigast utan snarare själva händelsen. Hade ingen märkt något och jag kommit hem och upptäckt att mobilen varit borta hade det inte varit så mycket mer än det. Men just att jag såg honom, sprang efter honom och försökte ta tillbaka mobilen gjorde allt lite värre.

För vad trodde jag skulle hända om jag lyckades springa ifatt honom? Skulle jag klara av att tackla ner honom, ta mobilen från hans händer och springa där ifrån eller vad hade jag tänkt egentligen? Tänk om han hade kniv eller äcklig sprutnål på sig som han kunde ha stuckit mig med. Senariet går runt och runt i huvet på mig om vad som kunde ha hänt om jag kommit ifatt honom. Rätt korkat av mig, men jag hann inte tänka en tanke när det hände mer att springa efter honom och uppmärksamma folk ihopp om hjälp.

Jag hade inte heller någon försäkring på mobilen och hemförsäkringen täckte inte ens hälften av vad mobilen kostade så av de pengarna kan jag inte precis köpa en lika dan. Nåväl jag ska väl inte älta mer över det, det var ju trots allt bara en mobil och tack och lov sparas alla bilder jag tar med den automatiskt på min dropbox så jag miste tack och lov inte alla bilder och videoklipp på Cassandra. Viktigast av allt är ändå att jag inte blev skadad.

Nu är jag telefonlös så det är antingen via facebook eller skype man kan få tag på mig. Har datorn på hela tiden och är inloggad på skype konstant om någon skulle vilja ringa eller messa. Sen hoppas jag att killen gör något annat dumt så polisen får tag på honom. Han fastnade iaf på övervakningskamerorna så lite tröst i det har jag iaf.

picture010

Får bli en datorbild idag 😉

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Linn
    Jul 03, 2013 @ 08:05:20

    Kan du inte ringa din operatör och låsa allt? Tror även att polisen ska kunna låsa. När min telefon blev snodd låste vi den så ifall någon skulle försöka använda sig av den så skulle polisen få veta det.

    Svara

Kommentera

