citronkaka på vita bönor


Igår bakade jag en god och nyttig citronkaka på vita bönor. Finns så många fantastiska bloggar med nyttig mat och bakelser. En helt ny värld HR öppnat upp sig för mig.
Jag har alltid älskat att baka men har aldrig riktigt kunnat äta det jag bakat eftersom det alltid varit så onyttigt.

Nu kan jag baka och äta hur mycket som helst med gott samvete. Underbart!

Citronkaka

image

Receptet hittade jag på http://suzettenilsson.se/category/bakverk . html blogg som jag använde som grund

400 g vita bönor, avrunna och sköljda
1 tsk vaniljpulver
2 msk stevia strö
4 ägg
3 äggvitor
4 msk honung

Sätt ugnen på 165 grader och lägg ett bakplåtspapper i botten av en form med löstagbara kanter, fetta sidorna och botten med kokosolja.

Mixa ovanstående ingredienser till en slät purée.

Tillsätt sedan:

5 msk kokosmjöl,
2 tsk citronsaft
2 tsk rivet citronskal
4 msk kokosolja, flytande
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2/4 tsk havssalt

Mixa igen och häll sedan allt i den oljade formen, in i mitten av ugnen 30-35 minuter. Testa med ett snabbt knivjack (provsticka) , kniven ska komma ut någorlunda “okladdig”, men låt den inte bli för torr!

Ju mer citron ju mindre smak av bönorna. Min blev fluffig och saftig. Men jag tyckte en kräm saknades så jag gjorde en citronkräm

3 msk philadelphia light
4 msk Ica lättkvarg
Finrivet citronskal från en citron
Citronsaft från lite mer än en halv pressad citron
Stevia strö så mycket man vill beroende på hur sur man vill ha krämen.

Njut med gott samvete 🙂

Kommentera

