fredag den 13


Bättre dagar har jag haft.

På väg till jobbet i fredags gick tunnelbanan inte längre än till Enskedegård då kabelbrand uppstått i Skanstull. Eftersom tunnelbanan inte gick speciellt ofta var det fullsmockat med folk. Vid hållplats ersättningsbussar var det redan ett hundratal personer och fler var på väg men inte en enda buss.

Folk började promenera och jag följde strömmen från Enskedegård till Gullmarsplan. Där var det ännu fler folk och ännu mindre chans att komma på någon buss. Jag vandrade vidare till Skanstull, förbi Medis och kom tillslut på tunnelbanan i Slussen till T-centralen.
image

När jag skulle till Cassandras Luciafirande på förskolan kollade jag SL och där stod det att tågen skulle gå som dem skulle den tid det var dags för mig att åka. Gjorde dem det? Nej! På tunnelbanetåget stod det Hagsätra men när tåget började rulla bytte den text och håll.
Jag fick åka tillbaka till Hötorget och gå till centralen. Kom fram till att det skulle gå fortare med pendeltåget till Älvsjö än att åka till Slussen och ta ersärrningsbuss där ifrån. Men i Älvsjö har dem så klart inte tajmat tåg med buss. Kom till Älvsjö 26 över och bussen till Hagsätra gick 24 nästa gick inte förrän 54. Fullsmockat med folk som bara blev fler och fler medan busschauffören satt en hållplats längre bort och väntade in till sista minuten innan han körde fram och lät folk kliva på. När jag äntligen kom fram till Cassandras förskola var firandet för Cassandras grupp över och Peter på väg hem. Tack SL för att ni skriver fel info på sidan.
image

Inte var oturen slut där inte. För när vi kom hem och jag ringde kvinnan vi ska byta lägenhet med för att diskutera flytten sa hon att hon inte vill byta lägre för hennes persienner inte passar i vår lägenhet och hon vill inte köpa nya för hon ska ändå inte bo kvar. Så ja det bytet blir inte av. Hade inte jag ringt henne hade vi nog inte ens fått reda på att hon inte vill byta.

Vilken fredag den 13!

Men inte misströstar vi för det. Nästa dag när vi skulle till affären satt det en lapp på hissen att en familj med 5a vill byta till en 3a. Vi ringde, fick titta på deras lägenhet med detsamma, sen tittade dem på våran. Woala, nu ska vi byta med dem ist. Mycket trevligare än den andra kvinnan och fräschare lägenhet. Plus att dem sa att dem kan lära mig franska 🙂

Med något ont kommer alltid något gott 😉

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Karro
    Dec 16, 2013 @ 23:04:27

    Nu har jag inte läst på ett tag, men kul att höra vad som händer hos er så nu får jag skärpa till mig… Vilken söt pepparkaka 🙂 Och vilken otur med luciafirandet men det kommer fler tillfällen! Kram

    Svara

  2. Anna
    Dec 16, 2013 @ 22:10:24

    Oj vad trist att du missade luciafirandet 😦 Jävla SL! Tråkigt även med lägenheten,vad konstigt att man bara drar sig ur utan att meddela det. Är det högre hyra på denna nya som ni har hittat? När ska ni isåfall flytt? Haha ursäkta alla frågor! Jag blir bara så nyfiken,och upprörd på hon tanten som drog sig ur! Hur fick ni lägenheten ni har idag? Bytte ni till er den också? Jag skulle gärna hitta ett boende i Sthlm… Men det är väl ganska svårt? Kram Annis

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Dec 17, 2013 @ 05:25:16

      Det är typ 200 kr billigare med den nya men den är även 5 kvm mindre. Den andra familjen vill byta nu men innan alla papper är godkända och påskrivna hinner det bli februari. Jag stod i bostadskö i fem år för att få den här vi bor i nu 🙂
      Det är jättesvårt om man inte ligger i och ringer alla privatvärdar. Kram

      Svara

Kommentera

