depend gellack


Igår köpte jag Depends gellack startkitt, plus två färger,

rasberry

röd
rasberry red

Manual GelLackA4

vit
för fransk manikyr

 

Startkitt 469:-
Färg 79,50 *2 = 159:-
Aceton Gripen 14,50:-

Efter att Cassandra somnat och middagen var uppäten satte jag mig ner för att börja fixa mina naglar. Först var jag tvungen att bli av med gelén som redan satt på naglarna från den gång jag gjorde på salong. De flesta hade redan lossnat under dagen men de 4 som var kvar satt rätt hårt. Jag köpte ren aceton från Ica där jag bor för att försöka få bort dem genom att spruta ner bomull med det och satte på nageln med folie på.

Gripen

Aceton från Gripen med olja

Det funkade dock inte att få bort gelén från salongen, den enda skillnaden var att det blev lite lättare att pilla bort. Dessvärre klarade sig inte ena nageln utan tippen gick av.

2014-01-23 20.33.22

Så här såg naglarna ut efter att jag lyckats slita bort gelén från salongen. Flisiga, slitna och tunna.

Först tog jag en runda med aceton på varje nagel för att vara säker på att lack och gel försvann helt. Sedan skrubbade jag naglarna rent med en borsta och varmt vatten. Efter det började jag med själva behandlingen.

Steg 1. Rengör med det medföljande för- och efterrengöringen

rengöring

Steg 2. måla på basgel som man sedan låter härda i LED-lampan i 30 sek.

Det här tycker jag är lite komiskt, för i bruksanvisningen står det att man alltid ska härda gelén med 30 sek, det finns en timer på lampan. Men det det finns även för 60 sek, varför ens ha 60 sek när det så tydligt står i manualen att alltid använda 30?

2014-01-23 21.45.49

Det står i manualen att det kan brännas under härdningen om man har tunna och slitna naglar så jag var ju bombis på att det skulle bränna så där fruktansvärt som det gjorde i salongen, men det brändes inte alls faktiskt, så det var ju skönt.

Jag la först på gel för ena handen lillfinger till pekfinger, härdade, sedan andra handen lillfinger till pekfinger, härdade. Sen körde jag vardera tumme, målade och härdade en i taget.

Steg 3. Måla önskad färg med tunt lager, härda 30 sek x 2

Först hade jag tänkt göra fransk manikyr men eftersom ena nageln gick av när jag tog bort gamla förstärkningen valde jag den röda färgen ist. Oj oj, himmelskt säger jag. När man målar med vanlig lack måste man ju skynda sig att måla på för att få det jämt innan det torkar. Men med detta, eftersom det inte torkar förrän man härdat det med lampan har man all tid i världen på sig att få det jämt på nageln.

Steg 4. Måla med toppgel och härda i 30 sek.

Det är fortfarande lite kladdigt efter sista härdningen med topplack men frukta ej.

Steg 5. Häll lite för- och efterrengöringen på en bomullstuss och torkar av kladdet från naglarna så blir de skinande och lena.

2014-01-23 21.47.19

Jag är verkligen supernöjd, det var så lätt att måla på med färg och LED-lampan gjorde att jag slapp den där undran om lacket har torkat eller inte, inget kladd med andra ord. Det tar inte heller speciellt lång tid. Inge längre tid än om jag skulle ha målat med vanligt lack.

Steg 6. jag avslutade hela behandlingen med att smörja in fingertopparna med olja som jag hade hemma.

2014-01-23 21.48.39

Nu får vi ju se hur länge detta håller och hur lätt/svårt det blir att ta bort. Det står att det ska hålla i 1-2 veckor beroende på nagelkvalité osv. Blir ett nytt inlägg om det när det är dags.

Än så länge får depend gellack ett stort plus av mig.
Jag kommer ju tjäna på att göra detta hemma själv ist för att gå till salong och betala dryga 500:- per gång. Gelén håller i 12 månader efter att den har öppnats.

HURRA!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. camillaroney
    Jan 24, 2014 @ 23:25:57

    Det där verkar ju toppen. Hoppas du är lika nöjd i fortsättningen också 😀

    Svara

Kommentera

