over but not done


Nu har vi äntligen flyttat. Flytten tog 3 dagar. Peter och pappan från familjen vi bytte lägenhet med började med förrådet i fredags, det tog dem 2 timmar att flytta över allt.

I lördags började vi packa och flytta de mindre sakerna, den andra familjen hade plockat ur ett rum så vi kunde tömma Cassandras rum så att de på så sätt kunde börja flytta över deras saker till vår lägenhet.
2014-02-01 11.09.28

I söndags var den stora flytten, då flyttade vi alla stora saker, säng, köksbord, disk- och tvättmaskin osv. Det har ju varit den minst stressiga flytten vi haft under dessa 5 år. Men det har även varit den mest utdragna flytten vilket har tärt på krafterna, speciellt eftersom Cassandra har haft svårt att sova under allt kaos så har det blivit lite sömn för oss alla.

2014-02-02 20.12.53

Nya vardagsrummet.

Nu är det kaos i vår nya lägenhet då vi blev klara så sent under söndagen, och under veckodagarna hinner jag knappt göra något då jag kommer hem runt 17, då ska det lagas mat, lekas med Cassandra, nattas och sen är jag ju helt slut att jag knappt orkar röra mig. Men igår fick vi iaf i ordning det mesta i köket med alla glas och tallrikar, torrmat och resten. Peter är hemma nu så han har börjat röjt upp i vardagsrummet så vi kan få det lite beboeligt. Det jobbiga nu är ju bara att de ska byta golv i vårat och Cassandras sovrum, så det är ju ingen större mening att sätta ihop sängen och garderoberna förrän det är klart. Det är ju tur att vi har två extrarum nu där vi kan lägga delarna under tiden.

Det är ju för och nackdelar i den nya lägenheten. Nackdelarna är att det stora badrummet är mindre än vårat gamla så vårat badrumsskåp får inte plats där inne. Vi kan ha det i det lilla badrummet men då får inte tvättmaskinen plats, vilket jag tycker är mycket viktigare. Får ta och köpa ett skåp under handfatet till varde badrum när jag får råd. För först ska mitt hobbyrum fixas med skrivbord och hyllor!
Men sen är det även att vårt sovrum är mycket mindre än den i gamla lägenheten och vi har en kingsize säng plus egna garderober, som tar upp i stort sätt hela rummet. Ska bli intressant när vi satt ihop allt om det ens går att öppna skåp och lådor. Kanske får ha våra garderober i ett annat rum.
Det härliga är ju att vardagsrummet är större och att det är fler rum, när jag går om krig i lägenheten blir jag ibland förvånad över hur stort det faktiskt är, medan jag ibland går och kring och tycker att det ändå är rätt litet. Får se hur känslan blir sen när vi faktiskt fått ordning på alla rym och mer ytor. För allt ser ju mindre ut nu när det ligger grejer överallt.

Längtar tills vi får ordning på allt så jag kan börja hänga upp lite tavlor och göra det hemmatrevligt. Det ska ju läggas nya golv och sen ska vi tapetsera eller måla om i Cassandras rum då det är en gräsligt ful tapet där, gul- och vitrandig. Får se om vi tapetserar om i andra rum när vi ändå håller på. Jacuzzi blir det nog iaf inget av som vi hade tänkt att skaffa då badrummet med badkar inte har något eluttag 😥 Får se om det går att lösa på något sätt men möjligheten till det är väldigt liten. Då det är en hyresrätt kan vi inte precis börja dra massa ledningar och hålla på.

IMG-20140110-WA0002
Stolt över Cassandra igen, vet inte om hon ens tänkt på att vi bor annorlunda nu eller om hon inte märker någon skillnad att vi flyttat. Vet att hon blev lite förvirrad när vi klev ur hissen och inte gick direkt till höger som vi brukar utan nu ligger dörren snett rakt fram till höger ist. Hon gick direkt till höger när vi klev ur och höll nästan på att ramla ner för trappan.
Men det jag är imponerad över är när jag bad henne lägga hennes smutskläder i tvättkorgen som är inne på hennes rum. Hon gick med raska steg in till sitt nya rum utan att ens tveka vart det låg och lade kläderna i korgen.
Hon har blivit lite rädd när hon inte kunnat se mig eller Peter i lägenheten då vi varit i ett annat rum och trott att vi lämnat henne. Får se hur länge det tar innan hon vänjer sig att vi har mer 6 rum totalt.

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. camillaroney
    Feb 05, 2014 @ 19:23:24

    Åh va spännande med flytten. Du får se till att lägga upp massa bilder sen när ni har kommit på plats. Jag har aldrig bytt lägenhet så där med någon, men en gång har jag haft en ”flyttdag” då hade vi en säng och en förstärkare att flytta till nya lägenheten. Soffan och bordet slängde vi. Sen hade vi inga fler möbler. Haha

    Svara

Kommentera

