ordet HEN


Jag har börjat lyssna på en del podcast nu, favoriten är så klart Stickpodden, sen lyssnar jag även på Lilla Drevet som jag mest lyssnar på i väntan på att nya avsnitt av Stickpodden ska komma ut. Irving i P4 är också något jag lyssnar på vilket jag faktiskt tycker är rätt så bra, men mycket tack vara hans kollega.

Irving hade ett avsnitt då dem pratade om ordet HEN, hur mycket han stört sig på det ordet.

hen

JAG STÖR MIG PÅ FOLK SOM STÖR SIG PÅ ORDET HEN! Enligt min mening så är det endast människor som missuppfattat ordet som stör sig på det. För att om man faktiskt riktigt förstod syftet med ordet och vad det är menat för skulle man inte störa sig på det. Hen är inget nytt ord heller för den delen som många svenskar tror att den är. Ordet har faktiskt funnits sen 60-talet men svenska folket var så emot ordet att det aldrig kom till användning. Jag hoppas att information blir bättre denna gång och att folket faktiskt ska förstå vad det syftar på och tar till sig det.

Ordet HEN finns inte för att ta bort könet han och hon. Många tror att man vill göra människan könlös med ordet hen. Men så är det ju självklart inte. Ordet hen är ju ett alternativ för att ist skriva han/hon i en text eller behöva säga han/hon när man berättar något där könet är irrelevant eller då man inte vet vilket kön det är. Det underlättar även att använda odet hen i en text då det inte spelar någon roll om personen är en kvinna eller man, så ist för att skriva runt texten, böja den, använda ordet person osv kan man helt enkelt använda det enkla ordet hen.

Jag som skriver blogg t.ex. om jag vill skriva om en viss person men jag vill inte att någon ska veta om det är en han eller hon just för att inte peka ut personen använda ordet hen. Hen sa si, hen sa så…

Jag tycker även att det underlättade väldigt mycket att kunna säga hen till lillasyster i magen när jag inte visste vilket kön det var där inne. Då behövde jag inte säga den, det, bebis utan jag kunde säga t.ex. ”Oj, vad mycket hen sparkar just nu”

I programmet Irving drog hans kollega ett bra exempel ”Advokaten kommer vid lunch, undra om hen vill ha något att äta?” ist för att behöva säga ”Advokaten kommer vid lunch, undra om han/hon vill ha något att äta?” eller ska man behöva upprepa ordet advokat ”Advokaten kommer vid lunch, undra om advokaten vill ha något att äta?”Vilken fras tycker ni är lättast att använda? Vilken skulle ni föredra?

Dessvärre finns ju det dessa människor som helt missuppfattat detta ord och använder därför ordet felaktigt. Som t.ex. en familj jag läste om i tidningen som endast sa hen till deras barn. Förskolelärarna var även tvungna att säga hen till barnet, de fick inte berätta för några andra föräldrar om det var en flicka eller pojke för den delen heller. Detta för att föräldrarna ville att barnet skulle växa upp könsneutral.
Jag kan bara se nackdelar med att uppfostra barnet på det sättet.
– Barnet kommer vara förvirrad ang könet när hen kommer upp i tonåren. Är jag en pojke, eller är jag en flicka? Jag har en snopp som han men jag är en hen. Jag har en slida som hon men jag är en hen. VAD ÄR JAG????? AHHHHH!!!! Förvirrande helt enkelt.
– Säger barnet mamma och pappa? För då blir ju det också förvirrande. Har dem kommit på något mellanord eller de kanske bara använder könsneutrala namn?
För människan har ju trots allt ett kön, ja om hen inte är född könlös eller intersexuell vilket innebär att man föds med två kön. Då kan man få vara en hen om man själv inte vill välja vem man vill vara.

Så kära läsare, om ni stör er på ordet HEN eller känner någon som gör, har ni inte förstått er på ordet, läs på om ordet, läs även om de länder som har använt ordet i åratal och hur dem använder det (Finland t.ex.) 😀

 

PS: Har ni någon podd att rekommendera kommentera 😀

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Karro
    Mar 01, 2014 @ 23:20:06

    Precis!!!!

    Svara

Kommentera

