bada, bada, bada


Denna helg mådde jag inte så bra, mycket sjukdomar på jobbet som smittat av sig. Mådde så illa när jag kom hem att jag var tvungen att huka mig över toaletten. Så fort jag försökte äta började jag må illa. Därför blev det inte mycket mat denna helg.

Men så länge jag inte åt mådde jag ok, så jag skippade maten så jag kunde följa med Peter och Cassandra till simhallen i Högdalen. Cassandra älskar att bada och det finns inget stopp på henne när vi är där. Det ska åkas ner för rutschkanan om och om igen. Och det bästa är ju att hon klarar att göra det själv så vi behöver varken hjälpa henne upp eller ner. Hamnar hon under vattnet tar hon sig upp själv (på den grunda delen) och fortsätter som ingenting.

Det som kan irritera mig lite dock när vi är och badar är alla dessa föräldrar runt om kring som bara måste skynda sig att dra upp Cassandra ur vattnet så fort hon hamnar minsta lilla under vattnet. De ser att vi står bredvid henne och ser hundra procent att hon hamnar under vattnet. Det finns en anledning till att vi inte reagerar. Vi vet ju vad hon är kapabel till, vi vet vad hon klarar av och vi vet att hon inte har något problem att hamna under vattnet. Ok om vi inte hade sett eller inte varit där, då förstår jag att andra föräldrar reagerar och hjälper, men inte annars. Det förstör för oss, och för Cassandra, det gör att hon lär sig att vara rädd för vattnet ist för tvärt om. Nästa gång tänker jag säga till på skarpen att hon klarar sig, hon kan faktiskt hålla andan.

GE BARNEN FRIHET ATT UTMANA SIG SJÄLV! Människor är alldeles för rädda, rädda att framstå som dåliga föräldrar och rädda att deras barn ska göra illa sig. Men hur ska de då lära sig? Hur ska de då veta vad de själva har för gränser och klarar av?

Det är intressant att åka till badhuset och bada med Cassandra. Ja jag vet att man ska inte jämföra med andras barn, men hur svårt är det att inte göra det när sitt eget barn är så mycket bättre 😉
Såg inte ett enda barn i Cassandras ålder som inte hela tiden behövde hålla mamma eller pappa ner för rutschkanan, eller som vågade doppa huvudet under vattnet utan gråt. Det är armpuffar som ska på och det andra med det ena. Inte ser jag heller någon av de andra föräldrarna doppa huvudet själva heller. Barnen gör ju så som deras föräldrar gör, doppar de aldrig huvudet är det ju klart att barnet inte gör det.

TIPS till er som vill bada med era barn och få era barn mer vattensäker. * Doppa huvudet själv
* Sätt inte på en massa armpuffar och badringar
* Få inte själv panik när barnet hamnar under vattnet (det ger bara barnet panik)
* Vågar barnet inte doppa huvudet överhuvudtaget, börja med att hälla lite vatten över huvudet och sedan successivt doppa huvudet samtidigt som du häller vatten över det.

Cassandras vana att ligga på rygg har dock försvunnit så hon känner sig obekväm i det. Dags att börja träna upp den vanan. Ska ta med en leksak eller något som jag kan hålla en bit ovanför hennes ansikte när hon ligger på rygg så hon koncentrerar sig på det ist för att tänka på att hon ligger på rygg.

 

Nu vill jag åka iväg på kryssning!

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. camillaroney
    Mar 05, 2014 @ 10:24:08

    Du får skaffa en badtröja som det står ”jag kan själv” på 😛
    Det är svårt det där med andras barn. Men om du bara säger till vänligt men bestämt så.
    När Peter var här och hälsade på så gick vi på ett torg och bredvid fanns en bilväg. Där kom ett litet barn springande och med mamma efter sig. Eftersom han var på väg mot bilarna så satte sig Peter på huk och stoppade barnet. Mamman blev tacksam men jag frågade Peter ”hur vågade du? Tänk om hon hade blivit arg för att du rörde vid hennes barn?” men han hade bara reagerat impulsivt och inte tänkt efter. Sen är det ju skillnad mellan bilväg och vatten men det kan ju vara samma sak. Att dom andra föräldrarna inte tänker utan bara ser ett barn i fara.

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Mar 05, 2014 @ 10:31:47

      Haha ja jag borde nästan göra det 🙂
      Det hade jag också gjort om jag var i Peters sits, men känner att detta är annat, jag står ju precis bredvid Cassandra, känner jag att hon behöver hjälp hjälper jag henne, Ok om jag hade varit en bit ifrån och typ skyndat mig dit för att hjälpa och någon annan han före, sånt är fine. Visst det är en fin mentalitet, inte vända andra kinden till men det är ändå frustrerande när jag försöker lära mitt barn att inte vara rädd för vatten.

      Det är svårt, för visst ska man vara tacksam att andra vill hjälpa 🙂

      Svara

  2. Anna
    Mar 04, 2014 @ 21:26:13

    Men oj,hur mår bebben om du inte äter? Stackars dig 😦 hoppas du blir frisk snart. Jag är också sjuk,ligger hemma och hostar. Det är typiskt nu när våren är påväg och jag har massor att göra i plugget. Men men… Trist att andra ska lägga sig i andras barn! Som att ni inte klarar av att ta hand om eran egna dotter? Idioter. Skäll ut nästa gång. Så du ska ut på kryssning?? Låter skoj 🙂 Kramis

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Mar 05, 2014 @ 06:27:58

      Det var under en sån kort period så det är ingen fara. Har så det räcker i reserv för beben 🙂
      Ja nu är jag frisk men Cassandra har fått hemsk hosta så får se om hon blir hemskickad idag eller inte. Hoppas du blir frisk snart och orkar med allt plugg. Kan tänka mig att det är mycket under vårterminen.
      Jag ska nog säga till nästa gång att hon klarar sig själv. Var lika när hon lärde sig gå och ramlade då var folk snabbt framme för att hjälpa henne upp ist för att få försöka ta sig upp själv, då sa jag till.

      Vi håller på att titta på det. Vore trevligt att komma iväg en kort stund 🙂
      Kram

      Svara

Kommentera

