en helt vanlig lördagsnatt


 

BANG!

Kl. var 1 på natten en lördagskväll. Peter for upp ur sängen med ett ryck, ”Vad var det?” Jag mumlade i sömnen ”Jag vet inte”.

Cassandra grät till av ljudet men somnade tack och lov om.

Peter gick ut ur sovrummet för att kolla vad det var. Jag trodde att det var några som höll på med dumheter utanför huset.

Peter kom inspringandes i sovrummet och sa med stressad röst ”Någon försöker bryta sig in i vår lägenhet!”

Plötsligt blev jag klarvaken och hjärtat bultade och kroppen pirrade. Jag gick ut i hallen och tittade ut genom nyckelhålet och där såg jag en lång man med blå bombarjacka stå och fiffla med vårat nyckelhål. PANIK!

Jag gick för att ta på mig morgonrocken medan Peter stod kvar vid dörren. När jag kom tillbaka såg jag hur han öppnade dörren och sa ”Försöker du bryta dig in i mitt hem?” Jag hör hur det mumlas till svar från andra sidan ”Det här är mitt hem”

En full man med hans fulla kvinna stod där. Han insisterade på att det var han som bodde där och inte vi. ”Står ditt namn på dörren?!” sa Peter till honom ”Ja det gör det” fick han till svar. Mannen försökte tränga sig in i lägenheten. ”Vi ringer polisen!” mannen försökte ta sig in igen ”Ja gör det”

Peter stängde igen dörren och jag ringde polisen. Mannen stod fortfarande utanför lägenheten och försökte låsa upp dörren medan kvinnan försökte få honom att inse att det inte var deras dörr. Han blev våldsam mot henne och började dra i hennes jacka. Båda väldigt fulla.

Polisen var på väg, och de fortsatte en trappa upp. Till slut måste de ha hittat rätt dörr för det blev tyst där ute. 10 minuter gick men ingen polis. Vi gick och la oss.

Efter ytterligare 20 minuter ringde polisen och frågade om mannen var kvar. Jag berättade vad som hänt och de sa att de fanns i närheten om han skulle komma tillbaka och att det bara var att ringa.

Kändes skönt att de inte kom men att veta att de fanns där. Det var ju trots allt bara en full granne som tog fel dörr. Peter tog det dock inte lika chill då mannen försökte slå in dörren, höll på väcka Cassandra och var dessutom rätt aggressiv och ta sig in. Blir intressant att se vad som händer om vi stöter på grannen i trappuppgången eller området någon dag. Han kommer förmodligen inte ens ihåg händelsen men Peter kommer nog konfrontera honom om han ser honom, säga att det inte var ok och kräva en ursäkt.

Innan jag och Peter somnade om konstaterade vi båda iaf att det kändes väldigt tryggt med säkerhetsdörren vi har.

 

Kommentera

