mödomshinnan


Visste ni att mödomshinnan är en myt? Den finns helt enkelt inte.

Ärligt visste jag inte det. Jag trodde verkligen att den fanns. Att vi har det. Det är ju därför vissa blöder när de mister oskulden, jag gjorde ju det. Men tydligen är det bara nå väck som kan brista och det är mer vanligt att man inte blöder än blöder.

Det som är så hemskt med detta är ju de religioner och kulturer som gifter bort deras döttrar som oskulder eller de som själva valt att spara sig. Sedan efter bröllopsnatten ska det blodiga lakanet visas för hela släkten som bevis på deras oskuld. Denna press har resulterat att tjejer betalar 10.000kr för att operera ihop väck i slidan i hopp om att de kommer blöda på bröllopsnatten. För någon mödomshinna finns ju inte.

Vissa tjejer vågar inte sporta, rida eller använda tampong rädda att mödomshinnan ska spricka och de då inte kunna bevisa sin oskuld.

Mer om detta finns att lyssna om på P3s dokumentär ”Myten om mödomshinnan” från 2007

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Stina
    Jun 01, 2014 @ 10:26:47

    Slidkrans är vad det kallas nu och det stämmer bra mycket bättre.
    Tänk vad man blivit lurad av det där med mödomshinnan som ska spricka.
    Slidkransen är olika ”töjbar” på alla. Spännande!

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Jun 03, 2014 @ 08:00:29

      Hoppas att dem lär ut rätt nu på skolan och jag undrar hur dagens sexualkunskap ser ut. Min var värdelös.

      Svara

      • Stina
        Jun 04, 2014 @ 09:20:02

        Ja, det där får man väl höra när det är dags för de små.
        Vi fick ingen ordentlig undervisning om man säger så…
        I biologin fick vi rita av könsorgan och lära oss vad de olika delarna hette som iofs var bra och sen minns jag bara att någon från ungdomsmottagningen kom och visade vad en kondom och ett p-piller är. Typ. Inget att hurra för…

      • Klok utan Brillor
        Jun 04, 2014 @ 10:11:49

        Jag kommer ihåg att vi fick ställa frågor om förhållande och kärlek, kolla på tamponger och jag tror t.o.m att vi fick se någon film om kropp och kön. Var med olika lärare, SO läraren var värdellös och bara fumla med sin penna och inte vågade säga något mer än ordet puss, haha

Kommentera

