bra att veta inför och under förlossning


image

Tycker att hon kan komma nu, gärna för några dagar sedan. Har haft massor av förvärkar till och från i flera dagar men inget mer händer. URK!

Tänkte ta upp lite inför och under förlossningen som kan vara bra att veta. Sådant som jag önskar jag visste inför min första förlossningen för när allt hände kom det lite som en chock och jag visste inte om det var normalt eller inte.

Först och främst, man kan börja få förvärkar 2 veckor innan det är dags att föda, och man kan få förvärkar utan att varken slempropp eller vatten gått.

1. Slemproppen
Det är inte för alla slemproppen går först, eller att man märker den överhuvudtaget, men om slemproppen går kan det ju vara bra att veta vad det är och att det är fullt normalt. För när min slempropp gick sent torsdagskvällen den 27 september 2012 hade jag ingen aning om vad det var, ringde 1177 och förlossningen för jag trodde det var något fel eftersom det plötsligt var blod i trosan.
När slemproppen går betyder det att kroppen börjar göra sig redo för att föda, det är slem blandat med lite blod. Men bara för att proppen går betyder inte det att det är dags att föda med detsamma. det kan fortfarande ta 1-2 veckor innan värkarna kommer. Jag hade inga värkar efter att proppen gått och jag ringt förlossningen, men det dröjde inte länge efter att jag lagt på innan dem började sätta igång, först svagt, som mensvärk och inte så ofta, sedan kom de oftare och starkare. Laddade ner en app för förvärkar som jag använde mig av hela natten, på morgonen var det mellan 3-5 minuter mellan varje värk så vi åkte in och jag var då öppen 3 cm.

2. Vattnet går
Många tror att vattnet måste gå först innan man får förvärkarna, men så är det alltså inte. Vattnet kan gå när som helst, om vattnet går ska man inte få panik och tro att man kommer föda inom några minuter eller timme som på film. För det kan fortfarande ta timmar innan det är dags. Men man ska fortfarande ringa förlossningen så fort vattnet gått och höra vad de har att säga, de kommer fråga hur det är med värkarna och hur intensivt det är. Mitt vatten gick när jag låg på förlossningen och var nästan 10 cm öppen, de tänkte precis spräcka hinnan för att sätta igång förlossningen men så plötsligt sprack den, som om den hörde att den skulle bli spräckt och inte ville det. För vissa säger det ”plopp” när vattnet går och det forsar ut (som för mig), för vissa sipprar det ut lite försiktigt som läckage. Så det är väldigt olika från person till person.

3. Bajsnödig
Efter att vattnet gått åker bebisens huvud ner rätt mycket och trycker då på ändtarmen vilket gör att man känner sig bajsnödig. Viktigt här är att man inte tror att man ska till och bajsa och börjar försöka trycka ut bajset för det man då gör är att krysta. Vilket man inte ska göra när det inte är dags för att just krysta och BM säger till.

4. Andas under krystvärkar
När man får krystvärkar är det inte alltid man ska krysta, utan man ska endast krysta under de krystvärkar som barnmorskan säger till att man ska krysta. Är det fel krystvärkar man krystar till blir barnet stressad och det kan gå för fort vilket leder till att man spricker en hel del. Därför ska man ist andas igenom dessa värkar (vilket är svårare än vad man tror kan jag lova). Men har man en bra barnmorska och karl vid sin sida som kan hjälpa till med andningen blir det lättare. Jag använde lustgasen till hjälp under krystvärkarna jag inte fick krysta när barnmorskan inte var i rummet. Genom att ha masken över mun och nästa hjälpte det mig att ta djupa andetag för att dra in gasen ist för att hyperventilera eller krysta.

5. Krysta
När man väl ska till att krysta för att trycka ut den lilla bebisen är det inget som på film. Kom ihåg det! Gör inte som dem gör på film för då får du skäll av barnmorskorna. Man ska inte skrika när man krystar ut bebisen. Utan man ska krysta tyst. Anledningen till det är för att om man skriker när man krystar tappar man mycket av kraften till själva krystningen. Krystar man i tysthet samlas kraften bättre och pyser inte ut.

6. Moderkakan
När bebisen är ute och ligger på ens mage tror man att allt är över, men nej nej, tro inte det. För då är det dags att krysta ut moderkakan. Många kan tycka att det gör rätt ont och obehagligt. Jag själv tänkte inte ens på det, det var bara som en snabb mensvärk. Jag var för koncentrerad och lycklig över den lilla bebisen jag hade på mitt bröst.

7. Eftersammandragningar
Efter att förlossningen är över får man Alvedon och Ipren (jag trodde att det var för att jag sprack så mycket som jag fick det) så att eftersammandragningarna inte ska göra så ont. Detta gjorde ju att jag inte kände eftersammandragningarna förrän värktabletterna började avta, och det kändes alltid när jag ammade. Eftersom ingen berättat detta för mig och jag själv inte hade läst något om förlossningen för att inte skrämma upp mig själv visste jag inte vad det var och trodde att var något fel där inne i magen på mig. Men så förklarade dem på BB att det var eftersammandragningar oftast sattes igång under amningen och att det var ett bra tecken. Ett tecken på att magen började dra ihop sig. Jag tyckte inte att de gjorde så ont utan det var snarare obehagligt, men sen äter man ju även värktabletter som dem ger en under 4-6 timmars intervaller så det är inget att oroa sig över.

8. Blödningar
Man får vara beredd på att ha nättrosor och megabindor ett tag då man får efterblödningar under de första dygnen.

 

Detta var de delar jag saknade mest under min förlossningen, det jag önskar jag visste mer om innan det var dags att föda för att slippa oro och för att vara lite mer förberedd. Det känner jag att jag är denna gång och hoppas därför att det kommer gå bättre. Även fast jag tyckte att min förlossningen var väldigt bra, just då iaf och ett tag efter. Men nu när det är dags att föda igen har jag upptäckt brister jag då inte såg som brister. Därför har min nuvarande barnmorska skrivit i min journal att jag ska få extra hjälp med andningen när värkarna kommer så att jag inte krystar, samt att de ska göra den ”finska” metoden.

Finska metoden
Då ligger man på rygg eller sidan ist för stå på huk eller alla fyra, sedan hjälper barnmorskan till med krystningen och andningen så huvudet kommer ut långsammare samtidigt som barnmorskan håller i barnets huvud och håller emot och skyddar mellangården så att man inte ska spricka.

 

Hoppas att ni läsare som snart ska föda inte blev avskräckta utav detta inlägg utan att ni ist känner att ni kan dra nytta av det och känner att det var bra att veta. Säg till om det är något ni undrar över, antingen om det jag skrivit eller om jag missat något. Bara att fråga på 🙂

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anna
    Jun 26, 2014 @ 13:40:16

    Åååh spännande, åk och föd nu! 🙂

    Svara

  2. Stina
    Jun 25, 2014 @ 20:02:01

    Är glad över att jag har och har haft ett sånt intresse för förlossningar och allt kring det innan. Läser massor och har varit på en del kurser. Men i slutändan är det nog inget som kan förbereda en nog inför den stora dagen 🙂

    Svara

Kommentera

