amningen


Än så länge går allt bra. Cassandra accepterar Chloé helt och fullt än så länge. På väg till skolan i tisdags grät Chloé i vagnen då lutade Cassandra sig mot henne och klappade henne snällt på magen, när vi kom fram pussade hon henne hejdå.

Amningen är en stor skillnad denna gång. Med Cassandra vågade jag inte amma offentligt, jag satte min rädsla framför min bebis behov. Denna gång struntar jag i blickar och onda tankar. Känner mig lite som supermamman som ammar lilla Chloé samtidigt som jag puttar på vagnen med Cassandra i på väg till förskolan.

Chloé hon vill bara amma och amma. Somnar hon och jag lägger ner henne vaknar hon efter 5 minuter. Men jag är glad och tacksam över att amningen ändå går så bra den gör. Jobbigaste är att jag aldrig lyckas få in rätt vinkel vilket leder till att mina bröstvårtor blir sne och får massa sår. Det gör ju fruktansvärt ont. Fick tips från min fantastiska barnläkare att använda krämen Purelan på vårtorna

image

Har testat den en dag nu och jag måste säga att den funkar riktigt bra. Vårtorna mår mycket bättre nu.

Nu är det väl bäst att säga peppar peppar ta i trä. För bara för att jag skriver här hur snäll Chloé är och att hon inte har gråtit en enda natt. På nätterna sidoammar jag och Chloé ligger på en egen vikt filt,

image

då kan jag lätt flytta över henne till sin egen säng så fort hon somnat och ammat klart.

image

utan att hon vaknar p.g.a värmeförändring.

image

Jag som varit så anti napp fick lära mig igår att napp förhindrar plötslig spädbarnsdöd då sugandet på nappen håller andningen igång. Vissa spädbarn kan nämligen glömma bort att andas ibland då de inte är fullt utvecklade. Man ska även komma ihåg att efter man varit ute i kallt väder och bebisen är massa påklädd och sedan kommer in i värmen är att öppna upp och klä av så bebisen kan andas ordentligt.

Nyfiken liten tjej är hon också. Redan från dag två har hon tittat runt intresserad av omgivningen. Hon har inte gått upp till födelsevikten ännu men är inte långt ifrån.

Cassandra den busungen, oj så stor hon plötsligt blev. Så många ord hon kan säga och prat nu och vad hon förstår mycket. Stora tjejen!

Kommentera

