havrekakor


Lyckades baka goda nyttiga havrekakor idag med eget recept. Har ju alltid varit en sådan som följer recept slaviskt till allt, men nu har jag börjat våga ta egna steg så idag blev det

Havrekakor med jordnötssmör och russin

image

Då jag inte måtta utan bara slängde i på känsla kan jag bara dela med mig av innehållet och ca mått, men det är bara att blanda till en fast smet 😉

Sätt ugnen på 170°C

Blanda alla torra först
2 dl havregryn (fiber)
2 msk mandelmjöl
1 msk stevia
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
1 msk russin (mer om mer russin önskas)

Blanda ner de blöta
1 äggvita
3 msk jordnötssmör
2 msk honung

Blanda tills smeten blir fast, rulla bollar i önskad storlek och lägg på bakplåtspapper och tryck ner bollarna till platta kakor med en sked.

Mitten av ugnen i 15 min, låt svalna 😋

Vad tycker ni?

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Tesse
    Mar 08, 2016 @ 17:22:28

    Varför använda honung när det är stevia i receptet? Honung är också socker!

    Svara

  2. Emilie Jonsson
    Nov 11, 2014 @ 16:07:16

    Hej!

    Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

    http://www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

    Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

    För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Om du har några frågor, maila mig gärna på info@hittarecept.se.

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

    Svara

  3. Sandra Trankell
    Nov 11, 2014 @ 07:40:03

    Det är spännande med dina egna recept! Ska testa något av dem! 🙂

    Svara

Kommentera

