sömnlösa nätter


Alltså vad händer. Trodde att det hade vänt. Chloé började ta flaskan och dricka välling. Vaknade bara en enda gång under natten. Men nu vägrar hon ta flaskan med välling och vaknar varannan timme. Jag har en sådan träningsvärk i min vänstra arm efter att ha hållt i henne och vankat runt hela natten.

Vad ska jag göra? Någon som har något bra tips?

Det här funkar ju inte, inte för någon av oss.

image

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Stina
    Feb 05, 2015 @ 10:59:15

    Jag sa för mycket tror jag för nu är det sådär tufft igen. Det är snabba vändningar här. Mennär hon sover bra på dagen så sover hon bättre på natten. Hedvig sover ju med oss, då sover hon bäst, men vi lägger henne mellan 20 och 21 och ger henne en flaska i sängen. Då somnar hon med en gång. Sen äter hon en gång på natten. Jag ammar ju inte alls efter allt tok med operationen. När hon sovit riktigt bra på natten så har hon haft 3 långa lurar på dagen. En runt tolv, två och fem. Mätt och trött efter lek sover hon bäst. Hon vaknar ca 9 på mornarna, ibland tidigare ibland senare. Låter som en dröm nu när vi kommet ifrån de där rutinerna. Nu är det sånt otoligt kaos. Men vi ska prova att lägga henne runt nio idag eft ett mål mat och se om vi får ordning på det.

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Feb 06, 2015 @ 19:38:13

      Nu är det bättre här ist. Chloé har tagit flaskan 3 nätter i rad nu och har då sovit lite bättre. Hon vaknar dock fortfarande rätt ofta på nätterna och det tar tid att få henne att somna om.
      Här spelar det ingen roll om hon sover bra på dagen, nätterna är lika dana ändå 😐

      9!!! Vilken lyx, Chloé vaknar kl 6 och vill leka. Men det är nog för att hon lägger sig runt 18 på kvällen. Försökte hålla henne vaken längre idag men lyckades bara till 18.30 lite svårare att hinna underhålla henne när det finns ett annat barn som också vill ha uppmärksamhet och så ska det hinnas lagas mat, matas, ätas själv, tvättas, plocka undan osv. Så lite tid 😅

      Håll mig uppdaterad om hur det går. Hur ofta brukar hon vakna på nätterna? Chloé dig också in vår säng i början men så vakna hon av Cassandra varje morgon och blev störd på kvällarna så nu sover hon själv ostört i sitt eget rum 😄

      Svara

      • Stina
        Feb 07, 2015 @ 15:04:44

        Förstår att det är svårare med två men när Johan kommer hem från jobbet så tar han henne och jag lagar mat och fixar och donar, plockar undan kaoset som blivit under dagen för att slippa tänka på det när jag är själv med henne. Så tar hon en liten lur på kvällen för att orka vara vaken lite senare. Det funkar riktigt bra faktiskt. Och nu har hon börjat få lite gröt till middag vid 17 ca. Och en flaska vid läggdags vid 20.30 ca. Då har hon sovit riktigt gott. En natt sov hon nästan 8 timmar i sträck. Annars vaknar hon bara en gång per natt. För att få mat. Sen somnar hon igen. Vi har försökt få henne att sova i egen säng men hon sover så otroligt oroligt så det går inte alls.

      • Klok utan Brillor
        Feb 12, 2015 @ 08:04:48

        Låter ju underbart 😄

        Chloé tar nu flaskan utan problem så bra att jag bara behöver ge henne flaskan och lägga henne i sängen så somnar hon med den, vaknar nu bara 1 gång per natt 👏
        Vi lägger henne runt 6 ibland 7 beroende på hur trött hon är. Men oftast orkar hon inte hålla sig vaken längre än halv 7.vaknar sen runt 6 på morgonen.

  2. Sofi
    Feb 03, 2015 @ 14:29:17

    Hej! Har läst din blogg ett tag,och tänkte att jag kan ge dig lite tips. Vill hon inte ta välling så är det bara att kämpa på,det kommer släppa. Men det är
    överjävlajobbigt vill jag lova, min son vägrade och ville inte ha mat heller när jag gick över från amningen.. Man känner sån enorm frustration. Men det går över. Undvik att ge henne bröstet,även om hon skriker och är jätteledsen. Tillslut kommer hon ge upp och märka att välling inte är så tokigt 😌 Sen sover hon säkert på nätterna. Sonen var runt ett när han började göra det. Ibland kan man faktiskt låta barn få skrika lite,det dör dom inte av,även om det är jobbigt! Använder hon napp? Hälningar, Sofi

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Feb 03, 2015 @ 14:53:04

      Det är så konstigt Sofi för hon klunkar i sig vällingen så länge det är från en pipmugg. Jag försökte byta till flaska igår men då totalvägra hon och slog bort den. Men så fort jag bytte till muggen var det inga problem. Hon tog flaskan två nätter och det funkade jättebra så vet inte vad som hände. När jag lägger henne för natten ger jag inte bröstet utan välling. Men ibland när hon vaknar på natten är jag så trött att jag inte orkar kämpa emot hennes bråk så då slinker tutten dit för då brukar hon somna med detsamma. Men det kanske inte är så bra? Blir hon förvirrad av att hon får den ibland men inte alltid? Tror du hon kommer sova bättre om jag slutar ge henne tutten på nätterna när hon vaknar?
      Jag har ingen erfarenhet med detta då mitt första barn tog flaska hellre än bröst. Runt 1, guh jag hoppas hon börjar snart då hon är 7 mån nu. Jag kommer hinna gå under innan hon blir 1 om det fortsätter så här 🙈
      Hon har vägrat napp sen hon var 4 veckor. Igår lät vi henne skrika lite men det gör ju så ont i hjärtat 😢

      Förstår om du inte kan svara på alla mina frågor men kanske på något? Tack för att du tagit dig tid till att hjälpa mig 💖
      Kram

      Svara

      • Sofi
        Feb 06, 2015 @ 15:16:49

        Åh det är så svårt,jag förstår precis varför du ger bröstet på natten.. Jag gjorde precis samma sak,man orkar inte alltid kämpa emot. Sen är det ju bra tt kombinera,men vill dom inte ta flaskan brukar det hjälpa med att sluta amma helt tyvärr.. Jag kan säga att jag hade jättesvårt att sluta amma helt,för det var så praktiskt. Det var därför sonen hann bli ett år.. Men sen blev jag gravid igen och då kände jag mig tvungen att sluta amma. Men kämpa på,det kommer att funka tillslut. Kanske kan du ta det i etapper? Tex att hon bara får bröstet på natten om hon vaknar och sen försöker du med välling? Du får gärna ställa frågor 🙂 Vi är lite i samma sits så vi kan nog tipsa varandra. Jag har också två barn ganska tätt,en son och en dotter 🙂 Kram

      • Klok utan Brillor
        Feb 06, 2015 @ 19:50:36

        Vet du, jag har testat och tre dagar att göra precis som du skrev nu. Jag gav henne mycket flaska under dagen då hon inte har något emot att dricka vatten ur flaska, började ge henne välling ur flaskan innan vi gick in på hennes rum första natten och då gick det bra men sen när vi kom in på hennes rum stretade hon emot lite men jag gav mig inte så tillslut accepterade hon den och nu har hon tagit den 3 kvällar i rad plus att jag gav henne lite välling ur flaska på dagen när hon skulle sova som hon accepterade med detsamma. Haha oj så utförligt och långt det blev. Är bara så glad att hon äntligen tar den 😄

        Vad roligt, jag blev gravid med Chloé precis när Cassandra skulle fylla 1 😀
        Hur funkar det med din dotter? Är/var det lika svårt?
        Kram

  3. Stina
    Feb 02, 2015 @ 10:08:59

    Vi har också haft en period med hemska nätter. Men så plötsligt vände det. På en natt. Vi fick bara vänta ut det. Hoppas det blir bättre snart. Tänker på er.

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Feb 02, 2015 @ 10:28:42

      Hur lång var den perioden? Hon har varit så här sen hon föddes, men det var lättare förut när jag helammade och hon låg inte vår säng hela natten 😪
      Ger ni henne något speciellt innan hon lägger sig? 💖

      Svara

Kommentera

