jag faller, reser mig och faller


Ibland tappar jag greppet om mig själv och allt som har med självbehärskning att göra. Igår kväll letade jag igenom skafferiet och åt allt som kom i min väg. Idag gjorde jag samma sak. Aldrig blir jag av med denna mage om jag faller så här.

Igår vägde jag mig och det stod still, fine. Vikt är vikt som ändras hela tiden men när jag skulle måtta slutade det med en liten ilska och jag rev sönder pappret och kastade det i papperskorgen, screw this!

Jag tänker inte väga och logga allt jag äter längre. Jag tänker inte skippa ett mellamål så jag kan äta mer på andra målet. Jag tänker hålla mig nära det jag gjort under utmaningen men jag tänker inte vara så hård mot mig själv. Bjuds det på fika tänker jag inte alltid tacka nej. Jag tänker fortfarande hålla mig till mindre portioner men jag tänker inte äta så mycket, bröd, pasta, ris och potatis jag gjort under utmaningen. Helt enkelt för att jag inte gillar det speciellt mycket.

Min stora utmaning är att inte hetsäta och svulla på kvällarna när suget sätter in. Och vet ni, nya studier säger att detta med matvanor är genetiskt. Jag känner mig mätt 1 min sen släpper det och jag känner mig varken hungrig eller mätt utan har ett konstigt sug att vilja äta mer för att få tillbaka mättkänslan. Jag märker även att de dagar jag dricker mindre med vatten är de dagar jag vill småäta hela tiden och har det där suget.

Någon som vill dela med sig om tips hur man kan stå emot matsug? Jag mår ju så illa fysiskt av att hätsäta.

Kram

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Stina
    Feb 26, 2015 @ 09:40:01

    Gör det du mår bra av. Det är det absolut viktigaste. Förstår att det är häftigt att se resultat men glöm inte bort dig själv i allt. Och tänk hur långt du kommit. På alla sätt och vis! Du är grym! Jag har det där problemet att aldrig bli hungrig, men inte heller känna mig mätt. Suget är där oftaofta. Det ÄR svårt och jag ska få ordning på matvanor men det får vänta lite. Just nu. Jag hejjar på dig! Oavsett 🙂

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Feb 27, 2015 @ 19:54:57

      Jag känner att jag måste minska på mitt matfokus då det går ut över barnen. Står ju bara framför spisen hela dagarna. Jag blir även riktigt kroppsfixerad och studerar för mycket.
      Det är svårt att hitta en balans. Det är tydligen en genetisk sjukdom det där med att aldrig känna sig mätt. Fuderar på om jag ska kolla upp det 🙂
      Hur får du balans på din vardag Stina?

      Svara

      • Stina
        Feb 28, 2015 @ 16:23:40

        Skulle jag sätta igång är risken att det blir samma här. Blir helt obsessed och det är ju inte sunt. Balans i vardagen. Vad är det? Haha. Jag äter inte mat. Glömmer av och så stoppar jag i mig snabbt och ofta gott och då blir det bara dumt. När jag väl lagar mat så får jag ju en lugn stund då Johan tar Hedvig och så lagar jag så jag får rester dagen efter. men inte alltid orken finns på kvällen och då lagar Johan mat. Problemet är bara att jag är såååå kräsen…

  2. linn
    Feb 25, 2015 @ 19:43:27

    Vännen, jag hejar på dig. Det måste vara ok med snedsteg! Klättra upp igen bara. Jag tycker du gör helt rätt i att ta bort bröd och pasta. Ris och potatis är något du kan behålla, men mår du bättre utan så gör så istället.

    Som du skriver, när du dricker vatten försvinner en del av suget efter att äta, så tänk hela tiden på att dricka.

    Jag kan inga direkt bra tips, Men ha färdiga gurk och morotsstavar i kylen, och gör en dippsås på kvarg, så när suget kommer på kvällen har du något att tugga på. Jag lever på Pepsi Max för att minska på sötsug, även fun Light hjälper!

    Något som gärna ger svullnad är pasta och vitt bröd så det kanske helt enkelt passar dig bättre att dra ner ner, så du kan känna av skillnaden.

    Svara

    • Klok utan Brillor
      Feb 25, 2015 @ 20:08:14

      Vad skulle jag göra utan dig Linn! Hoppas du förstår hur mycket du peppar och hjälper mig och får mig att må bättre.
      Jag gillar varken pasta eller ris speciellt mycket så där är det lugnt, föredrar även fullkornsbröd än vitt bröd. Jag gillar inte heller läsk, saft eller juice men oj vad jag älskar choklad, godis, kakor, glasd och bakelser. Har så svårt att hålla mig till lite 😔
      Men jag ska verkligen preppa gurka, morot, selleri och kvarg 😄

      Vi måste verkligen ses snart, är superpepp på utekväll 😘
      Kramar!

      Svara

Kommentera

